fbpx

Oekraïne: prijswinnende wijnen in oorlogstijden

Door Benoît Carion 

19.08.2024

In het hart van het door oorlog verscheurde Oekraïne blijft Château Chizay, gelegen in de regio Transkarpatië, blijk geven van een onwrikbare vastberadenheid. Ondanks de economische uitdagingen veroorzaakt door de oorlog blijft dit wijnhuis trouw aan zijn passie en zijn land. 

Hugo Gutman, de oprichter en eigenaar van het wijndomein, vat de situatie als volgt samen: “Stoppen en opgeven is niet onze stijl. Integendeel, we moeten nog harder werken en veerkrachtiger zijn, en bijdragen aan de economie van het land. Wijnbouw en wijnbereiding zijn levende processen die niet op de lange baan kunnen worden geschoven.” Hun vastberadenheid en veerkracht leverden hen dit jaar terecht een gouden medaille op de CMB voor hun Troyanda Carpat 2017. Het verhaal : 

De wedergeboorte van de Karpatische roos 

Troyanda Carpat, wat ‘Roos van de Karpaten’ betekent, is veel meer dan alleen een wijn; het belichaamt de geschiedenis en essentie van de wijnbouw in de regio Zakarpattia in Oekraïne. Ooit beroemd in de tweede helft van de 20e eeuw, kreeg de wijn te maken met tegenslagen tijdens de anti-alcoholcampagne van de Sovjet-Unie, wat leidde tot de vernietiging van kwaliteitswijngaarden ten gunste van minder nobele druivensoorten, maar met hogere opbrengsten. Het wijnhuis heeft echter besloten deze iconische wijn nieuw leven in te blazen. In 2006 heeft ze de percelen opnieuw beplant met Pink Traminer, ideaal aangepast aan de lokale omstandigheden. In 2010 culmineerden jaren van onderzoek en toewijding in de herschepping van het originele recept uit 1959 voor Troyanda Carpat. De “Rose des Carpates” van Château Chizay is een dessertwijn, die alleen wordt geproduceerd als de druiven een suikerniveau boven de 24% bereiken en minimaal 24 maanden rijpt in Franse eikenhouten vaten. Vaak aangeduid als ‘zeldzaam goud’, wordt de wijn gewaardeerd om zijn intense en rijke aroma gevuld met complexe tonen van gedroogd fruit en snoep, wat leidt tot een gedurfde, luxueuze smaak met een aanhoudende afdronk. 

Aanpassing aan nieuwe realiteiten 

De oorlog bracht aanzienlijke veranderingen met zich mee in de werking van het wijndomein. Naast haar diepe zorgen over het lot van Oekraïne werd ze ook geconfronteerd met praktische obstakels. Deze omvatten logistieke problemen, brandstoftekorten, verstoringen van de toeleveringsketen voor essentiële artikelen zoals flessen, kurken en etiketten, en een aanzienlijke stijging van de kosten. De vernietiging van een grote fabriek voor glazen flessen in de buurt van Kiev maakte de zaken nog ingewikkelder. De wijnmakerij heeft ook met arbeidsuitdagingen te maken gehad als gevolg van de mobilisatie en de onregelmatige aanwezigheid van seizoenarbeiders, vooral tijdens de moeilijke oogst van 2022. Deze factoren, gecombineerd met de devaluatie van hun munt ten opzichte van de euro en de dollar, maakten het noodzakelijk om de prijzen van alle Oekraïense wijnen te verhogen. 

Ondanks logistieke, financiële en productieproblemen blijft Château Chizay standvastig in zijn inzet voor innovatie en aanpassing.  Zoals Hugo Gutman uitlegt : “Onze belangrijkste strategie is om te blijven werken. Wij weigeren op te geven en blijven ons inzetten voor actie en innovatie. We lanceren nieuwe producten, verkennen nieuwe marketingbenaderingen en proberen onze exportactiviteiten uit te breiden. We doen er alles aan om de verkoop van Château Chizay-wijnen over de hele wereld te vergroten, en we zijn blij als dat lukt.» 

Van tegenslag naar kansen 

Momenteel is het een goed moment om Oekraïense wijnen wereldwijd te promoten, aangezien de belangstelling voor deze wijnen toeneemt. Aanvankelijk leidde de oorlog tot een aanzienlijk klantenverlies en een daling van de koopkracht, grotendeels als gevolg van de massale uittocht uit Oekraïne. Een golf van patriottisme, gekoppeld aan aanbodproblemen op een binnenlandse markt die voorheen werd overspoeld met importproducten, heeft echter de groei van Oekraïense wijnen bevorderd. Deze transformatie van de wijnindustrie heeft wereldwijd de nieuwsgierigheid naar Oekraïense wijnen aangewakkerd. 

“De wereld steunt ons”, onthult Hugo Gutman. “Oekraïense wijnen trekken veel aandacht op internationale evenementen. Toen de invasie begon, ontvingen we veel steunbetuigingen van buitenlandse partners, en vervolgens stroomden er zelfs nieuwe verzoeken voor exportpartnerschappen binnen.» 

Château Chizay exporteert nu naar meer dan 20 landen, met groeiende markten in Noord-Europa, met name Noorwegen en Denemarken, maar ook Italië, Frankrijk en Singapore. 

De wijnmakerij is onlangs gestart met de export naar België, wat deze CMB-medaille des te belangrijker maakt. Hugo Gutman benadrukt: “Op wereldschaal zijn wedstrijden als deze een van de meest effectieve instrumenten om aan de wereld bekend te maken dat Oekraïne zijn eigen wijnproductie van hoge kwaliteit heeft. Dergelijke prijzen zijn vooral belangrijk voor Oekraïense wijnen in tijden van oorlog, en Oekraïne moet nu op alle fronten winnen.» 

Ander nieuws

Bekijk alle
chevron-down