fbpx

Van Brugge tot de Nieuwe Wereld: het verhaal van Matthys Wines

Door Vino.be 

13.10.2025

“De smaak van de wijn staat bij ons centraal, ongeacht het land van herkomst.
Het gaat bij Matthys niet om etiketten of prestige, maar om plezier en ontdekking: nieuwsgierig blijven en nieuwe wijnen leren kennen …”


👉 Ontdek meer over Matthys Wines hier



Hoe is Matthys Wines ontstaan?


Frank Matthys : Ik kom eigenlijk niet uit een wijnfamilie. Als econoom van opleiding was ik vooral op zoek naar een gat in de markt, en dat hoefde niet noodzakelijk wijn te zijn. Eind jaren ’80, begin jaren ’90 zag de Belgische wijnmarkt er heel anders uit dan vandaag, ongeveer 85% bestond uit Bordeaux. De rest waren goedkope Rioja’s, Chianti’s in rieten mandjes en eenvoudige Duitse wijn. Er was dus weinig keuze en ze waren vaak van matige kwaliteit.


In Engeland ontdekte ik de opkomst van de zogenaamde nieuwe-wereldwijnen uit Australië, Chili en Californië. Daar kon je aan een zeer betaalbare prijs verrassend goede kwaliteit vinden. Toen besefte ik: hier ligt een interessante opportuniteit.
Ik investeerde alles wat ik had in een pand in Brugge en startte mijn zaak. De eerste kopers kwamen vooral uit nieuwsgierigheid. Het was een kwestie van volhouden in een statische markt, maar ik had één voordeel: ik was de eerste die meteen met wijnen uit verschillende nieuwe landen begon. Sindsdien kreeg ons bedrijf vaak het label ‘specialist in Nieuwe Wereld’, hoewel ons gamma historisch gezien altijd ongeveer 50/50 verdeeld is gebleven tussen Europa en de rest van de wereld.





Het Nieuwe wereld aanbod is natuurlijk een differentiërend element versus andere spelers in de markt…


Frank Matthys: Dat klopt. Al probeer ik ons imago al jaren te verbreden. In het begin hadden we bijvoorbeeld geen Oost-Europese wijnen, omdat die toen nog erg rustiek waren, echt post-Sovjet. Vandaag hebben we bijna alle Oost-Europese landen in ons assortiment, en binnenkort voegen we zelfs wijn uit Oekraïne toe, rechtstreeks ingevoerd. 




Welke zaken zijn specifiek aan jullie aanpak, naast het aanbod? 


Frank Matthys: rechtstreekse invoer, dus geen tussenpersonen. Wij zoeken zelf en kennen al onze producenten persoonlijk. Door deze aanpak kunnen we ook een interessant prijsniveau aanbieden.


Verder waren we ook pioniers in biologische en biodynamische wijnen, al meer dan twintig jaar geleden. Sommige producenten hebben een officieel label, maar gebruiken toch veel chemie. Wij kijken daarom niet alleen naar labels, maar ook naar hoe de wijnmakers werken in de wijngaard, de winery en gedurende het proefproces. 


Daarnaast hechten we ook belang aan duurzaamheid. Sinds enkele jaren werken we consequent met Go Forest, een Belgische vzw die wereldwijd bomen plant om CO2 te compenseren. 


Nick Matthys : Tot slot ondersteunen we ook Wine In Moderation, een sociaal verantwoordelijkheidsprogramma binnen de sector. Wijn is iets wat mensen samenbrengt, anders dan spirits of bier, dat meer individueel geconsumeerd wordt. Een gematigde consumptie is echter essentieel.




Is er een wijnproducerend land dat nu nog klein of niche is in België, maar waarvan jullie denken dat het aan bekendheid zal winnen?



Frank Matthys: Persoonlijk zie ik veel potentieel in Oost-Europa. Vroeger, tijdens de Sovjetperiode, produceerden landen als Roemenië en Hongarije vooral volume, vaak met de verkeerde druivenrassen. Na de val van de muur moesten ze herplanten en investeren in infrastructuur, wat jaren duurde. Twintig tot dertig jaar later is de kwaliteit nu uitstekend, en de prijzen zijn nog altijd competitief door lagere lonen. Albanië is een ander voorbeeld: authentieke wijngaarden, low-yielding, maar met moderne wijnen van hoge kwaliteit.


Nick Matthys: Portugal is volgens mij ook nog onderschat.


Frank Matthys: En buiten Europa zijn er nog landen zoals Uruguay, dat fantastisch produceert, of Griekenland, vooral voor witte wijnen. Armenië lijkt ook veel op Albanië: afgelegen, maar verrassend interessant. 




Waar kunnen wijnliefhebbers jullie wijnen aankopen?



Frank Matthys: We hebben we een bekende wijnwinkel in Brugge, vlak bij de expresweg Kortrijk-Zeebrugge. Die winkel blijft belangrijk, ook al kopen vandaag vele mensen online. Net voor de coronapandemie hadden we een nieuwe website gelanceerd. Een maand later ging alles in lockdown, en vanaf dat moment zijn onze onlineverkopen exponentieel gegroeid. 


Nick Matthys: Wat leuk is: de onlinebestellingen zijn meestal heel bewuste aankopen. Klanten zoeken echt nicheproducten die je niet overal vindt, en op een of andere manier komen ze bij ons terecht.




Jullie passie spat ervan af! Misschien kunnen we tot slot vooruitblikken op jullie herfstdegustatieweekends die doorgaan op 18/19 en 25/26 oktober. 
Wat kunnen onze lezers verwachten? 




Nick Matthys: Tijdens ons degustatieweekend krijgen bezoekers een boekje met alle openstaande wijnen, gesorteerd per stijl: fris, wit, vol, fruitig, rood of krachtig. Zo kunnen ze vooraf een selectie maken van wat ze graag willen proeven. Alles staat open, maar terwijl mensen proeven, worden ze met rust gelaten. Er is geen push-mentaliteit.


Frank Matthys: Precies. We geloven dat klanten volwassen genoeg zijn om zelf hun keuzes te maken. Het gaat om de ervaring en het ontdekken van wijnen die ze elders niet vinden. Wij hebben het grootste respect voor onze producenten en derhalve zullen wij nooit qua prijszetting de ene tegen de andere opzetten.


Nick Matthys: Iedereen is welkom, van twintig tot zeventig jaar….   
Ik merk dat veel jonge mensen nieuwsgierig zijn naar nieuwe wijnlanden en hun weg vinden bij ons. Daarmee bedoel ik niet alleen Zuid-Afrika, Australië of Nieuw-Zeeland, maar ook onverwachte regio’s zoals Albanië, Bosnië, Uruguay of zelfs China. Bij ons staat de smaak van de wijn centraal, niet het land van herkomst.


Frank Matthys: Dat klopt. Mensen weten dat ze hier vrij zijn en rustig kunnen ontdekken. Bij Matthys wines gaat het niet om etiketten of prestige, maar om plezier en ontdekking: nieuwsgierig blijven en nieuwe wijnen leren kennen …

👉 Ontdek meer over Matthys Wines hier

Ander nieuws

Bekijk alle
chevron-down