Wine Paris & Vinexpo Paris 2024: de Planeet Wijn blaast verzamelen in Parijs.
24.11.2023
De wijn- en spiritsindustrie heeft te maken met enkele hete hangijzers zoals de klimaatverandering, veranderende verwachtingen van consumenten en verder ook geopolitieke en handelsconflicten. Het is tegen deze bijna dystopische achtergrond dat Rodolphe Lameyse, CEO van Vinexposium, deze week in Brussel de nieuwe editie van Wine Paris kwam vorstellen. De beurs opent haar deuren van 12 tot 14 februari in Paris Expo Porte de Versailles.
Na vijf jaar continue groei is Wine Paris, gepositioneerd als belangrijke partner van de wereldwijde wijnindustrie, in blakende gezondheid. Dit wordt weerspiegeld in een toename van 28% in expositieruimte en de opening van een nieuwe hal gewijd aan internationale producenten (buiten Frankrijk). Wine Paris 2024 telt 3.900 exposanten uit 50 landen. Het leeuwendeel komt uit Frankrijk, alle productieregio’s zijn immers vertegenwoordigd, maar het valt op dat het vooral de exposanten van buiten Frankrijk zijn die de groei van het wijnsalon stimuleren.
De cijfers spreken boekdelen: het aantal niet-Franse exposanten ligt 72% hoger dan in 2023. Italië zal een volledige hal bezetten (Hall 2.2), met 75% meer exposanten dan in 2023. Tijdens de drie beursdagen zullen Spaanse exposanten (het derde meest vertegenwoordigde land) een hal delen met hun Portugese buren. Zuid-Afrika, Libanon en Slovenië verdubbelen hun expositieruimte, net als Duitsland, dat voor het eerst aanwezig is in de zone ‘Be Spirits’ die uitsluitend gewijd is aan gedistilleerde dranken. Met de eerste officiële deelname van Wine Australia verzesvoudigt Australië zijn tentoonstellingsruimte. Ook Nieuw-Zeeland is van de partij. België wordt vertegenwoordigd door de distillerieën Radermacher en Belgian Owl Whisky, evenals Strudelimmo met Vignoble du Château de Bousval.
Markttrends
Wine Paris is ook een uitstekende gelegenheid om de belangrijkste markttrends te ontdekken. Ondanks een vertraging in de consumptie is er een levendige ambitie om nieuwe horizonten te ontdekken en op zoek te gaan naar nieuwe appellaties, nieuwe terroirs en minder bekende druivenrassen. Als gevolg daarvan winnen wijnen uit de Nieuwe Wereld aan populariteit. Gestimuleerd door de cocktailcultuur, de populariteit van ambachtelijke gedistilleerde dranken en de ready-to-drink trend, groeit de markt voor gedistilleerde dranken uit de vier windstreken. Rosé- en sinaasappelwijnen veroveren de harten van millennials.
Een van de belangrijkste trends is No/Low, een samentrekking van de concepten "no alcohol" (geheelonthouding) en "low alcohol" (matiging), die marktaandeel wint. Het is en markt die mee aangezwengeld wordt door belangrijke Belgische spelers zoals Univers Drink, Neobulles en Nona Drinks die overigens aanwezig zullen zijn op Wine Paris. En de ‘premiumisering’ tenslotte, de keuze van de consument om minder maar beter te drinken, en trend die al enkele jaren wordt waargenomen, wordt inderdaad bevestigd.
Voor meer info op de website van de organisator, klik hier