fbpx

Diederich de Maeseneire en Tom Haes slaan de handen in elkaar

17.05.2023

Twee sommeliers met een pak ervaring creëren samen Vintology 2.0. "Ik zat aan mijn plafond" zegt Diederich De Maeseneire (rechts op de foto), en dan bedoelt hij niet een "glazen" plafond. Tom Haes staat voortaan aan zijn zijde en dat betekent ook dat Vintology vanaf nu meer dan enkel Italië in de aanbieding zal hebben.

Ze kennen elkaar van de zondagse club ZZundayzz die bezield werd door Pierre-Henri Cuvelier met meetings bij Paul de Pierre. "Onder sommeliers oefenden we daar in het blind proeven en we verruimden onze horizon door het ontdekken van nieuwe wijnen." Diederich zat toen al in de wijnhandel, Tom was sommelier: vóór covid bij onder meer de Jonkman waar hij de stiel leerde van Jasper Van Papegem, na covid was hij freelance sommelier en vooral aan de slag bij Zilte.

"Bij proeverijen viel het op hoe we elkaar altijd vonden qua smaak en stijlvoorkeuren. Op die manier ontstond er een band," herinnert Diederich zich uit die ZZundayzz-periode.

Tom's specialiteit is Bourgogne, die van Diederich Piemonte. De nieuwe Vintology zal dus beide regio's aanbieden en zal profiteren van de netwerken van beide protagonisten. "Velen zien Piemonte als een alternatief voor Bourgogne omdat Nebbiolo zowat dezelfde kleur in het glas heeft als Pinot noir, maar daar houdt de vergelijking op," zegt Tom. Maar wat is de link dan wel?

Diederich: "De overeenkomst is finesse en puurheid. Die vind je volgens ons enkel in grote monocépages, wijnen op basis van één enkel druivenras. En er is nog een andere overeenkomst: de toon wordt er gezet door kleine, kwalitatieve producenten. Dat is voor ons aangenamer werken dan met grote producenten die met meerdere invoerders opereren die tegen elkaar opgezet worden."

Tom: "Wat we doen sluit ook beter aan bij de veranderende trends in de gastronomie. De room-, boter en vleeskeuken was perfect voor geblende alcoholrijke wijnen. De trend is nu minder vet en meer groenten en dat geeft een veel betere match met fijne terroirwijnen."

B2B
Diederich en Tom verkopen slechts per uitzondering aan particulieren. Zij mikken op doorverkopers, wijnwinkels en horeca in zoverre ze daarmee niet in het vaarwater van hun eigen doorverkopers komen.

Diederich:"We weten wat er leeft in Vlaanderen en Brussel en we maken het verschil met onze service. Wij stockeren bij een restaurant de wijnen zélf in hun kelder. Dat gesleur met flessen doen wij voor hun."

Tom: "Als sommelier, en ik spreek uit ervaring, heb je het snel gehad met leveranciers die hun karton op de drempel gooien en het afbollen."

Diederich: "Een ander punt is dat we niet werken met vertegenwoordigers. We gaan overal zelf, ook al moeten we daarvoor constant de baan op. Mijn auto is mijn bureau."

De verruiming van het aanbod heeft natuurlijk ook logistieke gevolgen. De bestaande depots volstonden niet. Diederich: "We hebben pas een nieuw depot in gebruik genomen in Haren in de buurt van het nieuwe NATO-gebouw. Van daaruit bedien je makkelijk Brussel, Antwerpen en het Leuvense. Voor Gent en de Vlaanders hebben we een apart depot in het Gentse waar Tom woont."

Vino: met andere woorden: klaar voor de toekomst.

Tom: "Op weg naar een nieuw plafond (lacht)."

Meer info: Vintology.be

Ander nieuws

Bekijk alle
chevron-down