Interview met Carol Brugmans, Export Director bij Neobulles
27.02.2025


In het kader van dry February spraken we met Carol Brugmans, Export Director bij Neobulles, over de evolutie van Vintense en de markt voor alcoholvrije wijnen.
Q : Hoe heeft het merk Vintense zich ontwikkeld?
A : Maison 1895, de divisie voor alcoholvrije wijnen bij Neobulles waartoe ook het merk Vintense behoort,is uitgegroeid tot de toonaangevende referentie op het gebied van alcoholvrije wijn en dranken. Vintense is het resultaat van 100 jaar ervaring in de ontwikkeling van dranken en meer specifiek 30 jaar expertise in dealcoholisatie. Zo combineert Vintense traditionele familie-expertise, opgebouwd over een tijdspanne van eeuw, met een diepgaande kennis van dealcoholisatie en biedt het een assortiment alcoholvrije wijnen met een alcoholpercentage van 0,0%.
Q: Welk type consument is het meest geïnteresseerd in alcoholvrije wijnen?
A: De afgelopen jaren hebben we een duidelijke verschuiving gezien in het profiel van consumenten die alcoholvrije wijnen drinken. Voorheen waren het vooral mensen die om medische of religieuze redenen geen alcohol konden drinken. Vandaag is de situatie anders: consumenten kiezen bewust voor deze alternatieven om positieve redenen, zoals gezondheid en welzijn. In plaats van een frisdrank kiezen ze liever voor een verfijnder alternatief, zoals een kwalitatieve alcoholvrije wijn. Deze consumenten zijn niet alleen op zoek naar gezondere producten, maar ook naar nieuwe en gevarieerde smaakervaringen.

Q: Merken jullie hierbij een verschil op tussen jullie gedesalcoholiseerde wijnen & mocktails?
A: Er is eerst en vooral een duidelijk verschil tussen deze categorieën qua samenstelling en concept. Alcoholvrije wijnen en gedealcoholiseerde wijnen vormen een categorie, en ook mocktails, die bij ons voor ongeveer 70% uit gedealcoholiseerde wijn bestaan. Deze mocktails bieden een meer aromatische en creatieve benadering.
De doelgroep varieert licht. Alcoholvrije wijnen spreken een breed scala aan consumenten aan, waaronder millennials en generatie Z, maar ook mensen van 20 tot 99 jaar. De consumenten die al eerder door deze alternatieven werden aangetrokken, blijven trouw aan de categorie, maar worden nu vergezeld door een jongere generatie die nieuwsgierig is naar deze producten.
Daarnaast zijn mocktails, met hun fruitige en bloemige tonen, bijzonder populair bij jongvolwassenen. Toch trekken deze dranken ook een ouder publiek aan, met name dertigers en ouder, die op zoek zijn naar een verfijnd en origineel alternatief.
Tot slot is het belangrijk op te merken dat de perceptie van alcoholvrije dranken aanzienlijk is veranderd. Tegenwoordig draait alles om inclusie: alcoholvrij drinken is een trend en zelfs levenswijze geworden, een bewuste keuze voor plezier zonder alcohol en niet langer alleen een noodzaak.
Q: We hebben het gehad over de drivers voor de aankoop en consumptie van deze florerende categorie, maar hoe zit het met de obstakels?
A: Als we het over obstakels hebben, springen er twee belangrijke uitdagingen uit.
De eerste heeft te maken met zichtbaarheid in winkels en in de HoReCa-sector. Hoewel de categorie alcoholvrije wijnen al 30 jaar bestaat en wij marktleider zijn in België, kennen veel consumenten deze producten nog steeds niet. In de retail zien we al speciale schappen voor alcoholvrije wijnen, waardoor klanten deze producten gemakkelijker kunnen vinden. In de HoReCa daarentegen blijft het aanbod beperkt. Vandaag de dag bevat een kaart met cocktails of alcoholvrije alternatieven meestal mocktails, maar zelden gedealcoholiseerde wijnen. Dit is dus een belangrijke kans om de aanwezigheid van gedesalcoholiseerde wijnen in restaurants en bars te vergroten.
Het tweede obstakel heeft te maken met de prijsperceptie. Een gedealcoholiseerde wijn ondergaat een extra proces van dealcoholisatie, wat de productiekosten verhoogt. Het is daarom essentieel om consumenten te informeren over de kwaliteit en de toegevoegde waarde van deze producten. Net als bij klassieke wijnen bestaat er een breed scala, van toegankelijk tot premium. Bij Vintense hebben we gekozen voor een positionering met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, gebaseerd op 30 jaar expertise.
Onze missie is dus om consumenten duidelijk te maken dat het produceren van een kwalitatieve gedealcoholiseerde wijn een echt vakmanschap vereist: een zorgvuldige selectie van druiven en de tussenkomst van een oenoloog garanderen een kwaliteitsproduct nog vóór de dealcoholisatie plaatsvindt. Dankzij deze expertise kunnen we het beste alternatief bieden, waarbij plezier en hoge normen hand in hand gaan.
Q: Denkt u dat er een misvatting bestaat over de smaak of kwaliteit van alcoholvrije of alcoholarme dranken?
A: Bij Vintense zetten we ons in voor onberispelijke kwaliteit, en het is deze eis die ons in staat stelt marktleider te blijven. Onze geloofwaardigheid is gebaseerd op onze expertise en ervaring, die we inzetten om de beste gedealcoholiseerde wijnen te creëren.
Het is essentieel dat consumenten begrijpen dat deze producten een alternatief zijn en geen eenvoudige kopie van traditionele wijn. Wij streven ernaar om de beste alcoholhoudende wijnen te gebruiken om er de beste gedealcoholiseerde wijnen van te maken, met de erkenning dat dit een aparte categorie is. Consumenten van Vintense vinden in onze producten alle kenmerken en eigenschappen van de oorspronkelijke wijn terug, maar dan in een alcoholvrije alternatieve vorm.
Q: Hoe zetten jullie je als marktleider in België in om deze categorie verder te ontwikkelen en eventuele aankoopbarrières te overwinnen ?
A: Dit gebeurt in verschillende stappen. Nog voordat we een product op de markt brengen, voeren we onderzoeken uit om onze innovaties bij consumenten te testen en ervoor te zorgen dat ze aan hun verwachtingen voldoen.
Daarna hanteren we een 360°-communicatiestrategie om de categorie alcoholvrije wijnen bekend te maken. Dit omvat een sterke aanwezigheid op verkooppunten: veel winkels vragen ons om speciale alcoholvrije corners te installeren, wat de zichtbaarheid van deze producten vergroot. Tegelijkertijd communiceren we via onze sociale media, onze website en organiseren we proeverijen, omdat het essentieel is dat consumenten onze wijnen kunnen proeven voordat ze ze adopteren.
Daarnaast nemen we deel aan wedstrijden, zowel gemengde (met alcoholische en alcoholvrije dranken) als exclusief gewijd aan alcoholvrije dranken. Zo hebben we erkenning gekregen op de Concours Mondial de Bruxelles, waar we als eersten onderscheidingen hebben ontvangen in categorieën die traditioneel voor alcoholische wijnen waren gereserveerd. Bovendien hebben we prestigieuze prijzen gewonnen in gespecialiseerde wedstrijden voor deze categorie, zoals de Grand Gold-medaille op de Vinalies-wedstrijd. Deze onderscheidingen bevestigen de kwaliteit van onze producten en versterken hun geloofwaardigheid bij de consument.
Q: Wat is jullie ambitie voor de komende vijf jaar?
A: Onze eerste ambitie is om consumenten te blijven plezieren en aan hun verwachtingen te voldoen met kwaliteitsproducten. Elke dag stellen we ons de vraag: wat verwachten onze klanten? Hoe kunnen we hen het beste alternatief bieden met onze 100 jaar ervaring in de wijnsector en onze 30 jaar expertise in dealcoholisatie?
We willen onze uitbreiding voortzetten terwijl we marktleider blijven. Vandaag zijn we actief in ongeveer vijftig landen en we willen onze aanwezigheid verder uitbreiden, zowel in mature als in opkomende markten.
Daarnaast zullen we blijven werken aan onze brede reeks alcoholvrije wijnen, die zowel stille als mousserende wijnen omvat, met toegankelijke, premium en zelfs mocktailopties. Tot slot willen we nog meer distributeurs overtuigen om deze categorie op te nemen in hun assortiment en ze bij een breder publiek bekend te maken.
Verken de wereld van Vintense HIER