Vrouw in de kijker: Ilse Swennen
07.03.2023
Naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag zetten wij een vrouwelijke Belgische wijnmaker in de kijker. Wij stelden Ilse Swennen van wijndomein De Steinberg enkele vragen over de vrouwelijke touch en fijngevoeligheid in een tot voor kort erg mannelijke wijnwereld.
Wijndomein De Steinberg in Bree en Oudbergen breidde zijn areaal de laatste jaren uit tot 25 hectare, hoewel er momenteel slechts 4 hectare in productie zijn. Voor de witte wijnen werd er Chardonnay, Pinot gris, Pinot blanc, Pinot meunier, Müller Thurgau, Riesling en Gewürtztraminer aangeplant. Voor hun rode is dat Pinot noir, Cabernet en Dornfelder. Na een moeilijke oogst brachten ze ook een schuimwijn op de markt op basis van Pinot noir en Pinot gris volgens de Charmat methode.
Vino: Ilse, is die vrouwelijke touch in wijn belangrijk voor jou?
Voor mij is dit belangrijk omdat vrouwen op een andere manier kijken naar de wereld dan mannen. Ik ben heel wispelturig en dat je vaak in onze wijnen. Ik werk samen met een mannelijke wijnmaker waarmee ik fantastisch overeenkom. Als we assembleren, vind ik het belangrijk dat het fruitige karakter van de wijn naar voor komt. Met het design van de flessen zetten we de vrouwelijke touch dag nog meer in de verf. In het begin stelde men zich vragen: zozo, een vrouwelijke wijnmaker! Nu, na een paar jaar hard werken, hebben we met wijndomein Steinberg toch wel een statement kunnen maken.
Hebben vrouwen een streepje voor in het wijnmaken? Speelt de fijngevoeligheid in hun voordeel?
Ik denk niet dat vrouwen een streepje voor hebben in het wijn maken, maar dat wij op een andere manier meer dingen gedaan kunnen krijgen. Wij pakken de zaken ook anders aan. Iedereen ruikt andere dingen in de wijn en mensen zijn soms bang om te zeggen welke aroma’s ze precies onderscheiden. Het is belangrijk om opinies te delen en ik denk dat vrouwen durven doorvragen, tot ze antwoorden krijgen.
Ze zeggen dat vrouwen meer geduld hebben dan mannen, kan dit een voordeel opleveren?
Dat sluit aan bij het vorige. Als je wijn gaat maken moet je veel geduld hebben, ongeacht of je nu man of vrouw bent. Wijn is afwachten, maar vrouwen kunnen dit misschien beter plaatsen omdat ze inderdaad geduldiger zijn. Niet dat dit altijd helpt: in het wijnproces kan je toch niets veranderen. Wie respect heeft voor de wijn, zal niets forceren want het is een natuurproduct. Bij het runnen van een wijnbusiness kunnen vrouwelijke eigenschappen misschien wel weer belangrijk zijn. Qua marketing kies ik alles en het is algemeen geweten dat Steinberg door een vrouw wordt geleid. Dit is te zien aan het packagingdesign van dozen en flessen, aan het roze etiket van de nieuwe schuimwijn, aan mijn vingerafdruk op het etiket. Die beslissingen neem ik zelf allemaal. Ik weet goed wat ik wil en ik heb een visie wat dat betreft. Mijn mannelijke wijnmaker zegt dan of het wel of niet kan en daar hou ik wel rekening mee. Tijdens beurzen is het verschil tussen mannen en vrouwen echt wel groot. Vrouwen leggen sneller contact en helpen elkaar. Mannen werken meer individueel. Vrouwen appreciëren ook meer feedback van anderen uit de wijnwereld. Vrouwen begrijpen de kunst om een boodschap op een zachte manier over te brengen.
(lees verder onder de foto)
De ambitie van vrouwen wordt vaak onderschat. Hoe ver reikt jouw ambitie met dit project?
Mijn ambitie is niet om de grootste te worden, maar om Steinberg in België meer op de kaart te zetten. Ook Europees willen we op termijn wat betekenen. Fransen zijn heel chauvinistisch, waarom kunnen wij als Belgen dat niet zijn? Ik weet dat mijn product goed is en probeer mijn kwaliteit iedere keer weer op te krikken. Ik wil dat de mensen zeggen: “Amai die Steinberg, die zijn goed bezig en hun wijn moet je echt eens proeven.” Ik wil dat onze notoriëteit stijgt door onze kwaliteit. België is een opkomend wijnland en ik wil in de toekomst zelfs nog meer aanplanten.
Ik ben zelf veel met de natuur bezig. Wijn is een natuurproduct en ik ben nu een wijnbelevingscentrum in Oudbergen aan het creëren waar iedereen de Belgische wijnbouw kan leren kennen. We willen echt dicht bij de natuur staan. Daarom komen er verschillende dieren zoals Highland koeien en alpaca’s, je zal er kunnen overnachten tussen de wijngaarden, er komt een grote tent voor trouwceremonies… De nieuwe en veel grotere cuverie komt daar in de buurt en mensen zullen vanuit de wijnbar kunnen zien hoe wij wijn maken. Je zal er al onze wijnen kunnen proeven per glas en in de zomer is er een buitenwijnbar met DJ booth. Ook voor kinderen moet het aantrekkelijk zijn. Ik wil België ook promoten als wijnland en werk hiervoor al met andere Belgische wijnmakers samen. België is al zo klein dus we moeten elkaar helpen.
Je hoort steeds vaker dat dochters het wijndomein van hun vader overnemen. Hoe zie jij die shift in België?
Vroeger voerde ik Italiaanse wijnen in en daar zag ik langer geleden al de evolutie van de traditionele mannelijke wijnmakers naar vrouwelijke oenologen. Bij ons in België denk ik dat dit ook nog gaat groeien. We hebben al een mooi aantal vrouwelijke oenologen en sommeliers. Ik zie dat de eerste Wine Lady of the Year Vicky Corbeels, boegbeeld van de Belgische wijnen, dit ook prima promoot. Ik hoop dat we in de toekomst een echte wijnuniversiteit krijgen, want België heeft het potentieel om een belangrijk wijnland te worden. Ik merk dat sinds corona de benadering veranderd is: we willen meer eigen producten van bij ons. Ik hoop dat de kokscholen ook begrijpen dat ze de nadruk meer op Belgische wijnen moeten leggen. Belgische wijnen zijn elegante wijnen en daarom geloof ik dat het resultaat zal zijn dat er meer vrouwelijke sommeliers en oenologen zullen opstaan.
(foto’s ©Vinopres)