Santé Wines start wijnwinkel in voormalige buurtsupermarkt
22.05.2023
Het was even schrikken van het prijskaartje bij de overname. "Maar zijn vrouw is goed in cijfers," zegt Dries Corneillie, doelend op de partner van Benoit Couderé. "Op die manier wisten we hoe ver we konden gaan en bij de onderhandelingen hielden we het been stijf. En toen hebben we besloten om te springen. In december 2022 tekenden we het compromis"
De Legeweg 50 in Brugge is inderdaad een voormalige buurtsupermarkt. Riante winkelruimte vooraan en belangrijk: groot depot achteraan. De twee topsommeliers, beiden werden bekroond met de titel van Beste Sommelier van België, hebben bij het uittekenen van de plannen nog meer dan voorheen hun leidmotieven op papier gezet. Want een winkel is niet zomaar een verkoopruimte: het reflecteert je werk en in dit geval: je visie op wijn.
Corneillie: "Toen we de binnenhuisarchitect uitlegden dat we de ruimte ook wilden gebruiken voor masterclasses en foodpairingsessies was die heel geïnteresseerd. Zelf niet thuis in de wijnwereld vroeg die ons om precies uit te leggen hoe dat in zijn werk gaat.Toen ik zei dat er in een hoek toch een soort keuken moest komen om gerechten te bereiden, kwam die met een veel mediatieker idee: een langgerekte degustatietafel die tegelijk een aanrecht is met kookplaat en al."
Couderé: "Ze hielpen ons nadenken over elk detail. Zo zijn de luchters in feite enorme cirkels die de draaibeweging van de wijn in een glas evoceren."
(lees verder onder de foto)
Vino: Een wijnwinkel is een geweldig uithangbord. Tegelijk is het ook een belangrijke strategische keuze. Het betekent dat BtoC, zeg maar de verkoop aan wijnliefhebbers, erg belangrijk is in jullie verhaal?
Benoit: "Toch betekent het niet dat we de horeca opzij schuiven. We zijn maandag en dinsdag dicht en dat is het moment om hier sessies te houden speciaal voor sommeliers of zelf de horeca te gaan bezoeken. Dries en ik vinden het verhaal en de communicatie rond een wijndomein maar compleet wanneer heel de markt het domein leert kennen, horeca én consument."
Dries: "Rechtstreekse verkoop aan de consument geeft ook meer financiële rugdekking. De eindconsument betaalt meteen en dat is dus goed voor de cashflow. Niet onbelangrijk in een jonge zaak als de onze."
Vino: Jullie assortiment is de laatste 2 jaar mooi gegroeid. Welke zijn de criteria om een nieuw wijndomein te omarmen?
Benoit: "We hebben geen af te vinken lijst in de zin van het domein moet biologisch, biodynamisch of natuurlijk zijn of zo. De belangrijkste voorwaarde is dat er een klik is met de wijnbouwer. En dat moet een dubbele klik zijn."
Dries: "Als zowel Benoit als ik enthousiast zijn dan kan er verder gepraat en geproefd worden. We zoeken naar domeinen die goed zijn over heel hun assortiment, we vallen niet voor één cuvée. Vandaar dat je hier in de winkel ook altijd verschillende wijnen van één huis zal vinden."
Benoit: "Vermits we rechtstreeks importeren is exclusiviteit ook belangrijk. We zijn graag de enige vertegenwoordigers in Vlaanderen en Brussel. Zoniet loont het de moeite niet om onze schouders eronder te zetten."
Dries: "Het gaat meestal om familiale wijndomeinen. Liefst met jonge wijnbouwers of waar de opvolging verzekerd is. We zijn nog jong en de bedoeling is om samen een mooi verhaal te schrijven."
Vino: "Het hoeft voor jullie niet noodzakelijk biodynamisch of natuurlijk te zijn... terwijl een deel van jullie collega-sommeliers in de topgastronomie steeds meer inzet op dit soort wijnen ...
Dries: "De kwaliteit van de wijn komt voorop en we sluiten geen natuurwijn uit. Maar we letten daar voorlopig mee op. Vergeet niet: we zijn geen doorverkopers maar invoerders en dragen de eindverantwoordelijkheid voor de wijn naar de consument toe. Wij hebben een goede opslagplaats met temperatuurregeling. Daar kan je een natuurwijn zonder sulfiet bewaren. Maar wat met de klant thuis? Wanneer die hem een maand te warm laat staan is de kans groot dat hij nadien bij ons komt met klachten. Dat risico kunnen we niet nemen."
Vino: Jullie hebben een mooi assortiment van Belgische wijnen. Bewust?
Benoit: "We houden van de korte keten. Heel onze winkel, verlichting en meubels inbegrepen is Belgisch. We doen ook geen wereldwijnen op enkele uitzonderingen na. Dus ja, we maken ook graag een selectie van onze eigen Belgische wijngaarden en we durven zelfs iets verder gaan dan wijn. Wist u dat Oud Conynsberg een geweldige grappa maakt? Dries en ik zijn van onze sokken geblazen toen we dat proefden. We bieden onze eigen Gin aan en de jenevers van de familie Fryns zijn van de beste die je kan vinden!"
Vino: Klanten kunnen ook een abonnement nemen. Hoe gaat dat in zijn gang?
Dries: "De meesten doen iemand zo'n abonnement cadeau. Veelal wordt de formule twee wijnen elke maand gekozen, een jaar lang. Wat we dan zien is dat die abonnees deze wijnen komen bijkopen of bijbestellen. Nog anderen verlengen gewoon hun abonnement. Die abonnementen die als cadeau worden geschonken werken dus als een nieuw soort reclame."
Vino: "Aanstekelijke reclame?"
Dries: "Ja zoiets! (lacht)"