fbpx

Sophienwald: de kunst om te genieten van wijn op 'brede voet'

05.01.2024

Manni Schwarz/Sophienwald ©Vino.be

Het wordt weer wat drukker aan de top. Niet aan de wijntop zelf, maar bovenaan de piramide van de kristallen wijnglazen. Ooit dachten Riedel, Spiegelau en Schott Zwiesel dat ze de markt voor zich alleen hadden. Maar nee hoor, de kristaloorlog begint pas. Na Zalto zorgt nu Sophienwald voor een nieuw geluid. En de bedoeling is dat het lang blijft nagalmen.

Om te beginnen konden de Fransen het niet over hun kant laten gaan dat zowat alle wijnkristal uit centraal Europa komt. Zij creëerden het merk Chef&Sommelier. Maar dan bedacht Zalto dat het allemaal wat gewoontjes was. Het mocht best wat exclusiever, fijner en eleganter. Er werd een high-end markt geviseerd van sterrenrestaurants en wijnliefhebbers die hun superpremium wijnen niet in een ‘premium’ wijnglas wilden schenken. Dat de glazen handmatig moeten afgewassen worden nam men er graag bij. Sterrenrestaurants hebben daarvoor personeel, nee? 

Net als bij superpremiumwijn draait het om schaarste. De prijzen zijn hoog omdat ze niet alleen een hoge kwaliteit weerspiegelen, maar ook omdat de productie technisch gesproken erg beperkt is. Dat geldt voor exclusieve wijnen net als voor mondgeblazen kristal. Als Zalto niet méér kan produceren en ziet dat de vraag hoger is dan het aanbod, dan kan het moeilijk zijn prijzen verlagen. Maar er is wel nog een andere oplossing: concurrentie.

En die concurrentie is er nu met Sophienwald. Het verhaal begint (andermaal) in een glasblazerij in Oostenrijk. In Nagelberg werd al sinds 1725 glas en kristal geblazen. In 2014 bedacht ingenieur Gerhard Illek dat men deze traditie en know how best nieuw leven kon ‘inblazen’ dankzij de technologie van vandaag, verrijkt met fijn design. Nieuwe technologie betekent echter niet industriële productie, want elk glas blijft 100% mondgeblazen met kelk en voet (ongelijmd) uit één stuk en is dus een pronkstukje van vakmanschap. Technologie betekent in dit geval wel: onderzoek naar de ideale samenstelling: hoeveel lood, hoeveel potassium?

Andere naam achter het merk is de Italiaan Manni Schwarz, mede-investeerder die ook een deel van het designluik op zich nam (zie foto boven). Wat je hoort bij wijnliefhebbers is vooral dit: wat een fijn glas en wat een mooie, brede voet! En dat maakt de wijnbeleving natuurlijk erg aangenaam, hoe je het ook draait of keert.


Compact assortiment

Sophienwald heeft ervoor gekozen om geen al te breed assortiment op de markt te brengen. Het Phoenix-gamma omvat vier glazen voor courante wijnen (zie onder) en nog eens zes glazen voor speciale soorten, zoals orange of versterkte wijn. Een marketingtroef. Begrijp onder 'courant': champagne, witte wijn, bordeaux-getypeerde rode wijn en bourgogne-getypeerde rode wijn. Daarnaast is er de Grand Cru-collectie met grotere inhoudsmaten. Tot slot is er een universeel machinaal gemaakt glas (Uno) van 42 cl dat geschikt is voor alle types wijn en in de eerste plaats voor de horeca bestemd is. Dit assortiment wordt zoals gebruikelijk aangevuld met waterglazen en karaffen.

In de marge van dit artikel is het misschien interessant te vermelden dat ook de Limburgs-Bordelese wijnmagnaat en ondernemer Justin Onclin, bij de overname van Val St Lambert, het idee koesterde om de wijnwereld aan te snijden. Hij wilde echter niet concurreren met de grote kristalmerken, en Val St Lambert bleef trouw aan zijn DNA door geen 'gewone' exclusieve wijnglazen te ontwerpen, maar wel 'extravagante'. Dat plan lukte niet, ook al om andere redenen, zoals te hoge overheadkosten bij de Waalse glasblazer.

Er zijn intussen al enkele verdelers voor Sophienwald: Châteaux-Vini in Ternat, Vini Ronaldo in Knokke en Grapeness in Genk.

Contact in België voor de glazen van Sophienwald: Marian Cansse, mail info@grandivigne.be

Phoenix by Sophienwald
Phoenix by Sophienwald


Ander nieuws

Bekijk alle
chevron-down