Een terugblik op Wine Paris 2025 – Interview met Sylvain Faureau, marketing and communication director Vinexposium
24.02.2025

Wine Paris 2025 bracht wederom professionals uit de wereldwijde wijn- en spirits-industrie samen. De editie van dit jaar werd gekenmerkt door sterke internationale groei, een toename in bezoekersaantallen en een opvallende focus op het snelgroeiende “No-Low” segment. In een exclusief interview met Sylvain Faureau, marketing- en communicatiedirecteur van Vinexposium, bespreken we de belangrijkste hoogtepunten, trends en verwachtingen voor de toekomst van de sector.
Wat zijn de highlights van de voorbije editie?
Er waren verschillende nieuwe paviljoenen, zoals Australië, Argentinië en Chili. We zien tevens een mooie internationale groei, maar we zijn natuurlijk gevestigd in Frankrijk en het is vermeldenswaardig dat 100% van de Franse regio’s aanwezig was in een nieuwe hal van drie verdiepingen, waar alle regio’s samenkwamen met een sterke dynamiek. Dat is het eerste punt.
Wanneer we naar de cijfers kijken, zien we een belangrijke ontwikkeling. Deze is immers aanzienlijk, vooral in vergelijking met de laatste twee edities, met ongeveer 20% groei in bezoekersaantallen. Ondanks een zeer moeilijke economische context zien we juist een behoefte om nieuwe klanten te ontmoeten en de oogst te verkopen.
We worden hét platform – laten we zeggen, het onmisbare zakelijke ontmoetingspunt van de markt. Dat is echt een essentieel punt.
En de twee laatste punten zijn de evolutie van het spirits-segment in alle aspecten van de sector, en ook – daar zullen we het later nog over hebben – de "No" en "Low" alcoholtrend, die zich sterk ontwikkelt. Dit is iets wat zich de afgelopen twee jaar heeft versterkt. Nu verwelkomden we in een speciale, toegewijde hal meer dan 300 exposanten, met daarachter ook een internationale hal.
Jullie communiceerden voor deze editie sterk op No/Low. Hoe heeft u dit segment zien evolueren?
De nieuwe generatie heeft nieuwe behoeften die we moeten adresseren, en “No-Low” maakt daar deel van uit. Daarom wilden we hier ook over communiceren. Er zijn daarnaast nog belangrijke cijfers om te delen die niet altijd in de schijnwerpers staan, omdat we over veel zaken communiceren. Maar dit jaar vonden we het interessant om vrije proeverijen te organiseren, met een gedeelte gewijd aan “No-Low”.
We hebben bovendien het geluk gehad om dit jaar een partner te hebben met een toegewijde ruimte voor “No-Low”. Alleen al bij de vrije proeverijen boden we twee “No-Low” opties aan, terwijl we die vorig jaar nog niet hadden. We zien dus al dat de onderliggende trend echt vorm begint te krijgen.
Daarnaast waren er veel conferenties gelinkt aan deze trend, om deze uitdaging goed te begrijpen. Het is niet alleen een nationale of Europese kwestie, maar een mondiale uitdaging. Daarom zijn conferenties en sessies nodig om de trends te begrijpen en nieuwe partners te ontmoeten, want dit verandert veel.
Er zit ook een technologisch aspect achter: het proces van alcoholvrij maken is nog niet volledig onder de knie, zoals bij bier. Bij rode wijn is het niet zo eenvoudig… We zien dat dit vooral bij andere segmenten, zoals witte wijnen, champagne en prosecco, makkelijker gaat en dat het een echte trend is.
Daarnaast had de lounge dit jaar een kaart waarop ook “No-Low” stond. Dat was nieuw en speciaal voor kopers. Dit is voor ons geen niche meer, maar maakt nu deel uit van het ecosysteem.
Waren er specifieke trends te observeren binnen dit segment tijdens Wine Paris 2025?
Qua marketingcommunicatie zijn deze spelers vrij innovatief. Ze durven dingen te proberen die anderen misschien niet zouden overwegen. Het is vrij nieuw en een echte drijvende kracht.
We hebben vandaag de dag ook de behoefte om te communiceren over kwaliteit en smaak. In het begin had de jonge generatie een bepaalde perceptie van het degusteren van wijnen en sterke dranken. Voor de jonge en nieuwe generatie zijn deze producten veel toegankelijker. Het stelt ook bevolkingsgroepen die daar eerder niet de kans voor hadden in staat om samen met familie te vieren. Het biedt iets extra’s. Dus we zien dat dit in ieder geval een opkomende markt is.
Welke evolutie ziet u in de komende 5 à 10 jaar?
Ik denk dat er verbeteringen zullen zijn op het gebied van packaging. Duurzaamheid krijgt steeds meer belang. Daarnaast is het essentieel om de nieuwe generatie goed te begrijpen en eventueel traditionele codes te doorbreken. Tegenwoordig is het moeilijk om te zeggen: "Het werkte tien jaar geleden zo, laten we dat gewoon herhalen." Dat werkt niet meer.
Ik denk ook dat Parijs over vijf tot tien jaar een belangrijke plek zal zijn voor de spirits-industrie. Vandaag de dag zien we al een sterke ontwikkeling, dus het aandeel van sterke dranken zal steeds belangrijker worden.